X
تبلیغات
دانشجو : فکر, اندیشه و نوآوری - فناوری ارتباطات و اطلاعات در اموزش و پرورش سایر کشور های دنیا
1-بررسی اجمالی چند کشور از نظر امکانات اموزش و پرورش

در امریکا  نسبت عده دانش اموزان  به ازای هر رایانه 63 نفر در سال 1985    به 6نفر در سال 1997  و  دسترسی به اینترنت  از 35 % در سال 1994 به 72%  در سال  1997 رسید  و طبق امار موجود تقریبا 100 %  مدارس  امریکا  در سال 2000  میلادی  به اینترنت دسترسی داشته اند.{1}
در اروپا بیش از 80 % مدارس اسلوونی به اینترنت دسترسی دارند که مشابه امار کشور های پیشرفته است.دولت انگلستان جهت اتصال کلیه مدارس کتابخانه ها و ازمایشگاهها به اینترنت تا سال 2002 میلادی برنامه ای در دست اقدام داشته است.دولت المان  تا سال 2000 میلادی  بیش از 10000 مدرسه را به اینترنت متصل کرده است.در ایتالیا پیش از سال 2000 میلادی  15000 مدرسه از تجهیزات  رایانه ای  و وسایل ارتباط جمعی بهره مند شده اند.
در اسیا پیشرفت های مشابهی  وجود داشته است. در ژاپن  تا سال 1997 میلادی 97 % مدارس  به رایانه دسترسی داشته و 10 %  از انها  به اینترنت متصل بوده اند. دولت  ژاپن همچنین برنامه ای جهت  افزایش  رایانه در مدارس  تا نسبت یک به یک در دست اقدام  دارد  و در سال 2003  میلادی کلیه مدارس ژاپن  به اینترنت دسترسی داشتند.در چین  نیز سرمایه لازم  جهت افزایش استفاده از  اینترنت در اموزش و پرورش  افزایش  یافته است. در نیوزلند  83% مدارس ابتدایی و 94 % مدارس متوسطه به اینترنت متصلند.
در امریکای لاتین  در کشور  شیلی  تا سال 2000 میلادی  50 % از مدارس ابتدایی و 100 % مدارس متوسطه به اینتر نت  متصل شدهاند. و دولت شیلی برای اتصال  مراکز  اموزش این کشور  به شبکه ملی شیلی  پروژه ای  را در دست اقدام دارد. در کشورهای افریقایی زامبیا  اوگاندا  و کنیا  برای برقراری ارتباط  میان معلمان اموزش وپرورش پروژه هایی در دست اقدام است.در خاور میانه دولت ترکیه در حال  راه اندازی تجهیزات ارتباطی بیش از 15000 مدرسه  وهمچنین اشنا ساختن 200000 معلم با فناوری  اطلاعات  و اموزش از طریق رایانه است{2}.در ادامه این مقاله  وضعیت بکارگیری  فناوری ارتباطات و اطلاعات  در کشور های امریکا   انگلستان   چین   سنگاپور   ایرلند   کانادا   نروژ   و هند به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته است.



2- فناوری اطلاعات در اموزش و پر ورش امریکا

کشور امریکا برابداع اینترنت  در حال حاضر یکی از پیشگامان توسعه و گسترش فناوری ارتباطات و اطلاعات در دنیاست.سیاستگذاران امریکا بنا به موقعیت استراتژیک اینترنت در جهان  توجه خاصی به گسترش ان میکنند. به عنوان  مثال ال گور(Al-Gore) معاون رئیس جمهور پیشین امریکا  و کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری این کشور  به عنوان رئیس سازمان فناوری اطلاعات امریکا منشا  اقدامات وسیعی  در جهت گسترش اینترنت بوده است.در سال 1996 رئیس جمهوروقت امریکا بیل کلینتون  نیات خود را در جهت توسعه فناوری اطلاعات در مدارس امریکا بدین صورت بیان کرد{3}:
  " در مدارس ما  کلیه کلاس ها ی درس باید به اینترنت   رایانه  نرم افزار های مفید  و بزرگراههای ارتباطی  دسترسی داشته باشند . معلمان باید  برای استفاده از این امکانات  در دوره های اموزشی لازم  شرکت کنن تا سال 2000 میلادی کلیه مدارس  و کتابخانه های  امریکا  باید  به امکانات  ارتباطی مجهز باشند. من از کنگره در خواست میکنم  که از این حرکت ( تجهیز مدارس  با وسایل ارتباط جمعی) حمایت کند."

اما موجود نشان میدهد  که تا سال 2001 میلادی تقریبا  100 % مدارس متوسطه امریکا  و 98 % کل مدارس امریکا به اینترنت دسترسی داشته اند.که بیان کننده عزم استوار دولتمردان امریکا  جهت گسترش فناوری اطلاعات  در اموزش وپرورش است . در سال 1997 بیش از نیمی از دانش اموزان  امریکایی برای انجام  تکالیف مدرسه خود از اینترنت استفاده کرده اند.اکثر قریب  به اتفاق دانش اموزان  امریکایی در دوران تحصیل  با رایانه اشنا  می شوند  و بسیاری  از انها برای استفاده  از رایانه  و اینترنت اموزش های لازم  میبینند و برای  زندگی  در جامعه الکترونیکی اماده میشوند. دولت امریکا نیز به این وسیله مقدمات  ایجاد دولت الکترونیک را فراهم میکند.



2-1 جایگاه فناوری اطلاعات در برنامه استراتژیک  اموزش و پرورش امریکا(2002 تا 2007 )

برنامه استراتیک اموزش و پرورش دولت امریکا برای سال 2002 تا 2007 میلادی تهیه و تنظیم شده است{4}.در این برنامه پنج ساله شش هدف اساسی  برای اموزش وپرورش امریکا در نظر گرفته شده که هرکدام از انها  به نوبه خود  به اهدافی  جزئی تر تقسیم میشوند. ماموریت وزارت اموزش وپرورش ایالات متحده امریکا به این صورت بیان شده است :
 "اطمینان از دسترسی یکسان همه افراد  به اموزش و ارتقای سطح اموزشی ملت امریکا"اهداف ششگانه  وزارت اموزش و پرورش امریکا به شرح زیر است :

هدف اول :ایجاد فرهنگ موفقیت
هدف دوم :افزایش موفقیت دانش اموزان
هدف سوم :گسترش مدارس امن ومطمئن و تربیت انسانهای توانمند
هدف چهارم :فراهم اوردن زمینه اموزش مستند(افزایش کیفیت تحقیقات اموزشی)
هدف پنجم :بهبود کیفیت اموزش و افزایش و دسترسی دانش اموزان به ان
هدف ششم :ایجادمدیریت ممتاز

خاستگاه هدف ششم  ایجاد فرهنگ پاسخگویی  ومسئولیت پذیری در سازمان  اموزش وپرورش است.چایگاه فناوری  اطلاعات  در این برنامه استراتژیک  طی  بررسی  هدف ششم مشخص میشود.



2-2 بررسی اماری وضعیت فناوری اطلاعات  در مدارس امریکا

برخی از امار مربوط  به استفاده از فناوری  اطلاعات  در مدارس امریکا  در  ادامه اورده شده است.امارهای ارائه شده نشان دهنده  گستردگی استفاده از  فناوری اطلاعات  در مدارس امریکاست. در مدارس امریکا  دانش اموزان و معلمین  برای انجام امور مربوط  به کلاس  و درس از اینترنت و رایانه  استفاده میکنند. طی سالهای گذشته  در صد  معلمانی که برای  انجام امور  مدرسه از رایانه  استفاده کرده اند  وهمچنین  تعداد مدارسی که دارای  رایانه بوده و یا  به اینترنت  دسترسی داشته اند  رو به فزونی داشته است.بطوریکه تا سال 2000 میلادی  به ازای  هر مد رسه 110 رایانه وجود داشته  و تقریبا  100%  مدارس متوسطه  امریکا  به اینترنت  دسترسی داشته اند.




3- فناوری اطلاعات در اموزش و پرورش انگلستان

کشور انگلستان  با قرار داشتن  در شمار کشور های پیشرفته  موفقیت های چشمگیری  در زمینه گسترش فناوری  اطلاعات در اموزش وپرورش داشتهاست.کشور انگلستان در سال 2001 میلادی با 1/10  میلیون دانش اموز  و35000 مدرسه  فضای اموزشی مناسبی  را  از نظر  امکانات و تسهیلات فناوری  اطلاعات برای دانش اموزان و معلمان فراهم کرده است.در ادامه اهداف وزارت اموزش و پرورش انگلستان  در زمینه گسترش فناوری اطلاعات  در اموزش و پرورش را بررسی میکنیم .



3-1 اهداف اموزش و پرورش انگلستان در رابطه با ICT  

 1_اشنا کردن کلیه دانش اموزان با مفاهیم پایه فناوری اطلاعات از قبیل اینترنت  به عنوان ابزارهای زندگی در هزاره سوم :یکی از نیاز های اساسی  افراد  برای زیستن  در هزاره سوم  اشنایی  اشنایی با وسایل ارتباط جمعی جدید  مخصوصا اینترنت و رایانه  و توانایی کار با انهاست.مسئولان اموزش و پرورش انگلستان با وقوف به این موضوع  زمینه را برای اشنایی دانش اموزان با ابزارهای فناوری اطلاعات فراهم کرده اند.


2_ایجادامکانات مورد نیاز برای اموزش  ابزارهای فناوری اطلاعات  گسترش فناوری اطلاعات در اموزش و پرورش مستلزم صرف هزینه و سرمایه گذاری در این زمینه است.بنابر امار موجود  انگلستان بستر مناسبی برای اموزش فناوری اطلاعات در مدارس فراهم کرده است که این زیر ساخت براورده کننده نیازهای دانش اموزان است.

3_به کارگیری نرم افزارهای اموزشی در برنامه درسی کلیه سطوح اموزشی :      استفاده از رایانه و اینترنت در امر اموزش موضوعی است که مورد توجه مسئولان اموزش وپر ورش انگلستان قرار گرفته است.قابلیت های رایانه  در ارائه متن   گرافیک   صدا  و تصویر  فرصت مناسبی  برای بهبود  روش های تدریس  وافزایش راندمان  اموزش فراهم کرده است.

4_ بالا بردن سطح علمی  معلمان  در زمینه فناوری اطلاعات  :    نقش معلمان  در گسترش فناوری اطلاعات  در مدارس بسیار مهم و کلیدی است.اشنایی معلمان با فناوری اطلاعات و توانایی  استفاده از  ابزارهای ان از الزامات  اولیه این برنامه است زیرا  بدون اشنایی معلمان   دانش اموزان نیز در استفاده از فناوری اطلاعات با مشکل روبرو میشوند.


5_ تربیت متخصصانی با مهارت  های بالا  برای تامین  نیاز کشور  در مقوله  فناوری اطلاعات   :   با توجه به گسترش سریع فناوری اطلاعات  در کشورهای مختلف دنیا  و نیاز  به متخصصان این فناوری  برخی از کشورهای دنیا با کمبود  نیروی متخصص  در این زمینه  روبرو شدهاند. انگلستان برای  رفع این مشکل  در نظر دارد  افراد مورد نیاز خود را در سیستم اموزشی تربیت کند  تا بتواند  پاسخگوی تقلضای روز افزون نیرو متخصص باشد.



3-2 امار فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدارس انگلستان


اماری که در جدول  اورده شده است نشان دهنده گسترش فناوری اطلاعات در اموزش و پرورش  انگلستان است {6}. مدارس مخصوص  در این جدول  به مدارس مربوط به معلولین  نظامی و .. گفته میشود. با توجه به امار موجود انگلستان یکی از  پیشگامان  استفاده از فناوری اطلاعات در مدارس است.

درصد مدارس متصل به اینترنت /1998 /1999 /2000 / 2001
مدارس ابتدایی......................./17       /62    /86      /96
مدارس متوسطه....................../83       /93    /98      /99
مدارس مخصوص.................../31      /60     /92       /97
کل مدارس............................./28      /66     /88       /98

همانطور که ملاحظه میشود  اموزش و پرورش  انگلستان  با تعیین اهداف متناسب با حرکت شتابنده فناوری اطلاعات  و تخصیص منابع و بودجه مناسب زیر ساخت خوبی برای گسترش فناوری اطلاعات  در اموزش وپرورش فراهم کردهاست و در نظر دارد  به بهترین نحو  از فرصت های ایجاد شده توسط فن اوری اطلاعات  جهت ارتقای وضعیت تحصیلی دانش اموزان  استفاده کند.


4_ فناوری اطلاعات  در اموزش و پرورش چین


تکنولوژی اموزشی  در توسعه  ومدرنیزه کردن اموزش وپرورش چین نقش بسزایی ایفا میکند و دولت چین طی 20 سال گذشته توجه زیادی به ان مبذول داشته است{7}. با گسترش فناوری اطلاعات در سال 1990 فناوری چند رسانه ای رایانه و شبکه  در بعد اموزشی  به کار گرفته شد و همچنین با استفاده از اموزش ماهواره ای  اموزش صوتی _ تصویری  به سرعت در دانشگاهها توسعه یلفت.


4-1 اموزش از راه دور چین

در کشور چین از سال 1990  فناوری اطلاعات به مرور  در اموزش به کار گرفته شد و با سرعت پیشرفت  رایانه ها و فناوری چند رسانه ای قابلیت های جدیدی در زمینه اموزش بوجود امد .طرح دانشگاههای صوتی_تصویری  نیز از اقدامات دیگر چین در زمینه استفاده از فناوری اطلاعات در اموزش است.هرچند که راه اندازی این پروژه هزینه نسبتا بالایی به همراه داشت . در استانه قرن 21   طرح اموزش  از راه دور به عنوان یک پروژه کلیدی تثبیت شد.هدف از این طرح این بود که طی سه سال  تلاش از راه دور  در چین  به صورت پایه ای راه اندازی شود  و ان طور که براورده شده است  تا سال 2010  این ساختار  به طور کامل شکل خواهد گرفت. وظیفه اصلی این طرح ایجاد مجموعه ای از منابع اموزشی برای دانش اموزان  و معلمان  مدارس است و علاوه براین  امکانات  اموزش از راه دور در اختیار  علاقمندان  قرار خواهد گرفت. به عبارت دیگر  این طرح  طرحی  ملی جهت  همگانی کردن اموزش است. اموزش از راه دور  به صورت ازمایشی  در چند دانشگاه چین  اجرا شد  و پس از  ان  در سال  1997  اموزش وپرورش چین  به صورت ازمایشی هزار مدرسه  را تحت  پوشش این طرح قرار داد  وبه طورکامل فناوری مدرن اموزشی  را برانه اعمال کرد.نتیجه ازمایش  این طرح در 433 مدرسه مثبت بود.این فناوری با همین کیفیت در مدارس فنی  و حرفه ای  و مدارس  بزرگسالان  نیز گسترش یافت.این طرح میتواند برای مناطقی که با کمبود  معلم وکتاب مواجه هستند نیز کارامد باشد . اجرای این طرح با بکارگیری فیلم  اسلاید  دستگاه ضبط صوت   ویدیو  و ماهواره   به همراه بهبود  برنامه درسی فرصت های جدید اموزش را برای دانش اموزان ومعلمان  فراهم کرده است.


4-2 سیستم اموزشی ماهواره ای

این سیستم شامل سه کانال است :
کانال 1 :پخش اخبار و برنامه های اموزشی
کانال2 :متمرکز و مختص دوره های دانشگاه CRTV   :centeral remote television  
کانال3 :مخصوص 9 سال اجباری که به وسیله وزارت اموزش و پرورش برنامه ریزی شده است.
در ابتدا بیش از  940 ایستگاه تلویزیونی و     ایستگاه دریافت و ذخیره سازی      ده هزار ایستگاه ماهواره ای و 66000 ایستگاه ویدیو  راه اندازی شد. این سه کانال مجموعا 47 ساعت  در روز برنامه داشتند.


4-3 اجرای فناوری اموزشی
وزارت اموزش و پرورش چین  نخستین طرح  5 ساله  اموزش ملی  صوتی _تصویری  را که در ان وظایف و اهداف مشخص شده بودند  تنظیم وتعدیل کرد.علاوه بر این کشور چین از مشارکت  بخش خصوصی  نیز در  راه اندازی و بهره برداری از این پروژه استفاده کرد.به منظور اطلاع رسانی طرح  یک برنامه اموزش از راه دور برگزار شد و یک هیئت  از کارشناسان چینی  جهت  بازدید  از طرح های مشابه به کشور های انگلستان  امریکا  ژاپن  کانادا  استرالیا  فرانسه   و المان اعزام شدند.از چندین نماینده از کشورهای مختلف و سازمانهای بین المللی دعوت شد  تا روند اجرای این طرح را از نزدیک مشاهده کنند. همچنین جهت همکاری در این زمینه توافق نامه ای  دو جانبه با کشورهای کانادا و فرانسه امضا شد.در ادامه گسترش برنامه اموزش از راه دور  چین  اداره اموزش صوتی _تصویری وزارت اموزش و پرورش این کشور  این برنامه را در 65 استان  راه اندازی کرد.

4-4 اموزش  از راه دور پیشرفته

کشور چین برای اجرای  بهتر از راه دور از قابلیت های سایر سازمان ها نیز استفاده کرده است و با ایجاد هماهنگی میان این سازمانها طرح ملی خود را پیش میبرد. در ابتدای  اجرای این طرح تعداد کمی از دانشگاهها  به سیستم  صوتی _تصویری  مجهز شدند اما به مرور  مراکزی چون صدا وسیما   دانشکده صدا و سیما   و شماری  از سایر  دانشگاهها با همکاری  یکدیگر  و با نظارت  و هماهنگی اموزش و پرورش به سیستم  از راه دور کمک کردند.
اموزش از راه دور  در گیر 3 مرحله بود :
1- پیشرفت پایه ای اموزش
2- اموزش بر اساس تلویزیون و صدا و سیما از سال 1980 برنامه اموزشی گسترده در سطح جهانی
3- اموزش از راه دور پیشرفته براساس اطلاعات  و فناوریهای اینترنت  از سال  1990 - در سال 1990 اموزش وپرورش چین نظرات خود را در زمینه اموزش از راه دور پیشرفته ارائه داد  در ان خط مشی    اهداف و وظایف این طرح  را بتفصیل  بیان کرد.خط مشی  این طرح  " توسعه اموزش از راه دور " تجدید نظر اساسی در برنامه ریزی "تمایل به توسعه و گسترش  اموزش  و افزایش کیفیت  ان بود.


4-5  سال 2000 سال پیشرفت اموزش از راه دور  در چین

در اغاز هزاره جدید  در کشور چین  وب سایتهای اموزشی  به سرعت در حال گسترش و افزایش هستند.اموزش اینترنتی پایه گذاری  و در حدود 190000 مرکز اموزش  از راه دور راه اندازی شده است. کانال های اموزشی بیش از 100 میلیون تماشاگر دارند. در طی 13 سال تماشاگران  شبکه های اموزشی افزایش یافته اند و شبکه ها نیز  دارای بیش از صد کانال  هستند  و جالب  اینجاست که همه اقشلر مردم  از اموزش های مربوط به خود  بهره میبرند  و مثلا کشاورزان  شیوه های جدید کشاورزی  و مهارت های  مربوط به انرا  می اموزند.



5- فناوری اطلاعات  در اموزش و پرورش کشور سنگاپور


کشور سنگاپور از پیشگامان توسعه فناوری اطلاعات است .این کشور کوچک با داشتن برنامه هایی موثر در زمینه توسعه فناوری اطلاعات به جزیره ای هوشمند تبدیل شده است.{8}
سنگاپور بهره زیادی از منابع طبیعی نبرده است  اما  با استفاده موثر از قابلیت های فناوری اطلاعات به پیشرفت های چشم گیری دست یافته است.این کشور در نظر دارد  با استفاده از  نیروهای متخصص داخلی  و خارجی در زمینه فناوری اطلاعات  سهم عمده ای  از بازار این صنعت را به خود اختصاص دهد . بدون شک  یکی از طرحها و برنامه های مهم این کشور در" ایجاد جزیره هوشمند   "ارتقا سطح اموزش  "تربیت نیروی انسانی مورد نیاز  و گسترش فناوری اطلاعات  در اموزش و پرورش بوده است.این موضوع به روشنی  در سخنان وزیر اموزش وپرورش سنگاپور بیان شده است :
  " رایانه ها راه و روش زندگی  و کار انسان را تغییر میدهند.ما از فناوری اطلاعات استفاده میکنیم تا دانش اموزان خود را به یادگیری  مستقل و فعال تشویق کنیم "


5-1-1  اهداف طرح جامع توسعه فناوری اطلاعات در اموزش و پرورش

1-    افزایش ارتباط  میان مدارس و جهان امروز  :معلمان وشاگردان ضمن  برقراری  ارتباط با دیگر  سازمانها و موسسات  با انها همکاری میکنند  از انها کمک میگیرند  و از این طریق افق دید غنی تری  نسبت  به دنیای  بدون مرز  به دست می اورند.ایجاد ارتباط موثر  بین مدارس و دنیای بیرون  افرادی را تربیت  میکند که مهارت های زندگی در دنیای بیرون را به خوبی کسب میکنند و میتوانند برای جامعه  افراد موثر باشند.

2- تولید فرایندهای نو اورانه در اموزش : توسعه استراتژی ها و هدف گیریهای جدید  در اموزش و یادگیری   فرصت های تازه برای  برنامه ریزان پدید می اورد. به منظور توسعه و به کار گیری  فناوری  استقلال  کافی به مدارس  داده میشود  و طرح های  جدید  مدارس بر پایه استفاده بهینه  از امکانات  و مزایای فناوری اطلاعات  اجرا میشود.

3-گسترش تفکر خلاق :اموزش بر پایه فناوری اطلاعات  این امکان را  به دانش اموزان  میدهد  که به صورتی  فعال و نو اورانه  بیندیشند و از این ایده ها  به صورت مشترک  استفاده کنند.

4- ارتقای سطح مدیریتی  و اداری در سیستم اموزشی  : فناوری اطلاعات  موجب افزایش کارایی و اثر بخشی  سیستم  اداری  و مدیریتی  میشود و این  افزایش  در بالا بردن سطح کیفی  اموزش نقشی موثر ایفا میکند.


5-1-2 ابعاد کلیدی طرح جامع
1- برنامه های درسی  و ارزیابی تحصیلی  :      ایجاد برنامه درسی هماهنگ با نیاز اینده  جامعه و موافق با سیر حرکتی دنیا و همچنین  ارزیابی  قابلیت دانش اموزان در به کارگیری  فناوری جدید و اطلاعاتی و روز امد کردن روش های تدریس و ارزیابی تحصیلص

2- منابع درسی  :  استفاده و شبیه  سازی  نرم افزارهای اموزشی  برای برطرف کردن  نیازهای  درسی و تسهیل استفاده از منابع اینترنتی

3- گسترش کیفیت تدریس  :   اموزش هدفمند  معلمان  برای به کارگیری  فناوری  اطلاعات  در تدریس    بالا بردن دانش عمومی معلمان  و کارکنان  اموزشی  در ایجاد  موسسات  اموزش عالی و صنعتی فناوری اطلاعات.

4- توسعه وگسترش زیر ساخت مدارس  :
_ تامین برای دانش اموزان (یک رایانه بازای 2 دانش اموز)
_ تجهیز کلیه مدارس با ابزار های فناوری اطلاعات
_ تامین رایانه برای معلمان (یک رایانه به ازای هر معلم )
_ تامین خدمات چند رسانه ای مدارس
_ ایجاد شبکه  WAN

    


6- فناوری اطلاعات در مدارس ایرلند

ایرلند بعنوان کشوری اروپایی در زمینه  توسعه فناوری  اطلاعات و ارتباطات  در سطح اموزشی   نسبت به دیگر متحدانش  عقب است ویکی از چالشهای عمده این کشور تطابق  برنامه های درسی با فرایند اموزش و یادگیری  از طریق فناوری اطلاعات است{9}.دولت ایرلند بالا بردن مهارت های کار با رایانه  از طریق مدارس را میتوان  در دستور برنامه جدید خود قرار داده است.

6-1 اهداف اموزش و پرورش ایرلند در زمینه توسعه فناوری اطلاعات

1-غنی سازی منابع درسی
2- توسعه مهارت معلمان
3- سیاست تحقیق
هدف کلیدی پروژه های فناوری اطلاعات در مدارس ایرلند ایجاد همکاری میان مدارس  اولیا   رسانه ها   دانشگاه ها  و شرکتهای خصوصی به منظور  توسعهفناوری اطلاعات  در اموزش و پرورش است.اهداف عمده وزارت  اموزش وپرورش ایرلند در زمینه توسعه فناوری اطلاعات  محدود  به دو مورد زیر است  :
1- اطمینان از اینکه دانش اموزان   مهارت های رایانه ای لازم برای حضور  در جامعه اطلاعاتی را فراگیرند
2- حمایت از معلمان  برای گسترش و روز امد کردن  مهارت ها و دانش حرفه ای خود  برای به کارگیری  فناوری اطلاعات به عنوان  بخش مهمی از ابزار های اموزشی


6-2 استراتژی ها
جهت نیل به اهداف فوق الذکر  وزارت اموزش و پرورش ایرلند  استراتژی هایی به شرح زیر را دنبال میکند و فعالیت های مرتبط  با توسعه فناوری اطلاعات  در اموزش  و پرورش  براساس  این استراتژیها صورت میگیرد :

الف)افزایش مهارت معلمان
_ ارتقای مهارت حرفه ای حداقل 20000 معلم در زمینه فناوری اطلاعات
_تاسیس مراکز اموزش از راه دور  برای معلمان  با کمترین هزینه
_معرفی و ارائه خدمات به کلیه معلمان

ب)ایجاد زیر ساخت حمایتی
_همکاری با هیئت بین المللی برنامه های درسی   جهت گسترش نواوری در برنامه درسی
_ تاسیس شبکه بین المللی برای حمایت از مدارس و افزایش استفاده از فناوری اطلاعات در مدارس
_تطبیق  فناوری ها و ابزار های رسانهای در خور برنامه های درسی ایرلند
_ توسعه وگسترش منابع درسی مناسب قالب های اطلاعاتی


ج)اموزش مهارتهای تخصصی به معلمان
_ یکی از عوامل مهم اثر بخشی  تطبیق فناوری اطلاعات  در مدارس   گسترش مهارت های حرفه ای معلمان است.در این طرح حداقل 20000 معلم تحت اموزش های لازم قرار میگیرد.اهداف این طرح گسترش استفاده از فناوری اطلاعات در حوزه تدریس و افزایش شناخت و اگاهی نسبت به فناوری اموزشی است.

د)پشتیبانی مدارس
به منظور ارتقای سطح فناوری اطلاعات  در مدارس طرح و برنامه زیر  در ایرلند  دنبال میشود  :
_برای امکان  ارتباط  بهتر با مدارس به طور مستقیم  یک مرکز برخط (ان لاین)تاسیس شده که تامین کننده نیازهای اطلاعاتی  مدارس است و میان مدترس و مدیریت  موسسه ارتباط برقرار میکند.
_ طرحی ازمایشی برای توسعه طرح پروژه در 40 مدرسه اغاز شده است
_ انتشار نتایج استفاده از بهترین برنامه های  درسی اموزشی برای کلیه مدارس
_ تاسیس  مراکز  اموزش پایه به منظور حمایت از فعالیت های در دست اجرا



7- فناوری اطلاعات در اموزش و پرورش کانادا


کشور پهناور کانادا که در نیمه شمالی قاره امریکا  قرار دارد یکی از کشور های پیشرفته و صنعتی جهان است.در جامعه اطلاتی و قرن انفورماتیک  کانادا نیز  در زمینه گسترش بزرگراههای ارتباطی و استفاده بهینه و موثر از اطلاعات  به پیشرفتهایی چشمگیر دست یافته است{10}.اموزش و پرورش کانادا نیز بعنوان  یکی از مهمترین نهادهای کشور از این قافله عقب نمانده است و با تدوین  برنامه ها و اتخاذ سیاست های راهبردی  تلاش میکند  نسل اینده کشور  را با مهارت های مورد نیاز در هزاره جدید اشنا کند.در کشور کانادا درمورد چالشها ومسایل مرتبط با فناوری اطلاعات در اموزش و پرورش  تحقیقات  وسیعی صورت گرفته است.کانادا نیز مانند بسیاری  از کشورهای دنیا با توجه به فناوری اطلاعات هنوز در مراحل مقدماتی  تحقیق و بررسی  در مورد  توسعه فناوری اطلاعات در اموزش  وپرورش قرار دارد.بنابر امار موجود زیر ساخت کانادا  برای توسعه فناوری اطلاعات در اموزش وپرورش  مناسب بنظر میرسد اما زیر ساخت به تنهایی کار ساز نیست.بررسی تاثیرات  فناوری اطلاعات براموزش و پرورش گروهها ی مرتبط  با ان  مانند معلمان   دانش اموزان  مدیران و سیاستگذاران بسیار مهم است.وزارت اموزش وپرورش کانادا با انجام تحقیقات وسیعی که پرداختن به ان از حوصله  این گزارش خارج است  اینگونه موارد را مورد بررسی فرارداده است.با بررسی روند توسعه فناوری اطلاعات در کانادا مشاهده میشود که کانادا زیر ساخت مناسبی برای توسعه فناوری اطلاعات در مدارس فراهم کرده است.همچنین مدیران  اموزش وپرورش  استفاده بهینه از فناوری اطلاعات در ارتقای سطح کیفی و کمی اموزش و پرورش را در دستور کار خود قرارداده اند.سیاستمداران کانادا به خوبی به اهمیت فناوری اطلاعات واقفند و در نظر دارند در زمینه توسعه وبهره گیری موثر از ان به یکی از پیشگامان جهانی تبدیل شوند.به همین منظور و با عنایت به نقش کلیدی اموزش وپرورش در پیشرفت و توسعه جامعه  تحقیقات وسیعی در کانادا صورت گرفته است.مسئولین اموزش وپرورش این کشور در نظر دارند با تدوین و دنبال کردن استراتژی های راهبردی به پیشرفت چشمگیری در این زمینه دست یابند.

7-1  اهداف توسعه فناوری اطلاعات در اموزش وپرورش کانادا

_ توسعه فناوری اطلاعات در کانادا جهت پیشگامی این کشور در زمینه فناوری اطلاعات در میان جهان
_ استفاده از فناوری اطلاعات به عنوان ابزاری اموزشی و کمک اموزشی جهت ارتقای سطح اموزش وفراگیری
_ دسترسی همگانی به اموزش با بهره گیری از فناوریهای نوین
_ استفاده از فناوریهای نوین به عنوان ابزاری انگیزشی برای دانش اموزشی
_ ارتقای مهارت های افراد در زمینه استفاده از فناوری اطلاعات




8- فناوری اطلاعات در اموزش وپرورش نروژ

نروژ یکی از کشورهای عضو اتحادیه فناوری اطلاعات است. اعضای این اتحادیه در راستای گسترش فناوری اطلاعات در اموزش وپرورش با یکدیگر همکاری دارند و تجربیات و اطلاعات خود را با دیگر اعضا مبادله میکنند.کلیه اعضای این اتحادیه با دنبال کردن استراتژی ها و اهداف موثر قصد دارند از فرصت های ایجاد شده توسط فناوری اطلاعات در اموزش وپرورش به صورت اجمالی بررسی خواهدشد{11}.


8-1 اهداف بکارگیری فناوری اطلاعات وارتباطات در مدارس نروژ
_ایجاد فرصت برابر در زمینه دستیابی  به فناوری  اطلاعات بدون در نظر گرفتن جنس  موقعیت  و وضعیت جغرافیایی
_ایجاد اموزش انعطاف پذیر همگون
_ ایجادشکل جدیدی  از همکاری   یادگیری  و ارزشیابی در سطح ملی
_اطمینان از فراهم امدن کیفیت  بالای  اموزش برای کلیه دانش اموزان

نروژ یکی از کشورهای سهیم در طرح مدرسه مجازی اروپاست .این پروژه طرحی مشترک میان  19 کشور اروپایی است و اهداف ان از قرار زیر است :
_ گسترش همکاری میان مدارس اروپا
_ ایجاد منابع درسی الکترونیکی یکسان
_ افزایش مهارت معلمان
_ افزایش میزان همکاری همگانی با سازمان های مرتبط  با فناوری در مدارس




9- فناوری اطلاعات در اموزش و پرورش کشور هند

NCERT  در نوامبر سال 2000 چارچوبی کلی برای تغییر برنامه اموزش ملی هند  در مدارس ارائه کرد{12}. انچه در تدوین  این چارچوب  کلی  مورد توجه قرار گرفته است  این نکته است که فناوری اطلاعات کلیه اصولی را که شاخص دانش محسوب میشوند و کلیه مهارتهایی را که مدارس سعی در اموزش انها  به دانش اموزان دارند  دچار تغییر  و دگرگونی کرده است. تدوین کنندگان این برنامه  دریافتند  که فرایند  اموزشی کنونی  نخواهد توانست  تغییر جامعه و فشارهای روانی ناشی از فناوری اطلاعات به عنوان  انشعابی فوری  از این چاچوب  و ساختار  کلی مورد  توجه قرار گیرد.وسعت فعالیتهای  مبتنی بر فناوری اطلاعات  در مدارس  به عوامل بسیاری بستگی دارد.راهنمای سیلابس های برنامه درسی  فعالیت های مربوط  به هر پایه تحصیلی  را مشخص کرده و نیز  مهارت های لازمی  را که  دانش اموزان  ملزم به فراگیری  انها هستند معرفی میکند و راههایی برای ارزیابی وتشخیص میزان  یادگیری این اموزش ها ارائه میدهد.
همچنین این برنامه شایستگی ها و مهارتهایی را که معلمان  باید بیاموزند و نیز نیازمندیهای سخت افزاری و نرم افزاری و چگونگی  بکارگیری موثر برنامه های مبتنی بر فناوری اطلاعات در مدارس را بیان میکند.در ادامه به طور خلاصه معرفی  شده است :

 9- اهداف

اهداف بطور کلی این ساختار اموزشی به شرح زیر است :

_استاندارد کردن  طرح هایی برای بکارگیری  رایانه  در برنامه اموزش مدارس و گام نهادن در مسیری که فناوری اطلاعات را بخشی  از فرایند  تدریس و تعلیم در نظام  اموزشی بشمار می اورد.

_ ایجاد چارچوبی جهت افزایش فرصت های اموزشی در محیط های الکترونیکی در طول برنامه درسی

_دستیابی به منابع اموزش جهانی
_فراهم سازی فرصت های پیشرفت حرفه ای برای اشنا یی معلمان با فناوری اطلاعات و قادر ساختن انها به همگامی با برنامه اموزشی در این زمینه
_ طراحی مدل های انعطاف پذیر  برنامه درسی به طوریکه هماهنگ با تکنولوژی روز به پیش رود.
_توسعه راهکارهایی که ارزش زا و نه صرفا فناورانه نبوده و ایجاد کننده ارزش باشند.

9-2 فرضیات
پیاده سازی این برنامه برفرضیات  زیر استوار است :
_فناوری اطلاعات  فرایندها  کاربردها   وتجهیزاتی هستند که به وسیله اطلاعات قابل دستیابی  ایجادکردن   برقراری ارتباط   سازماندهی و تحلیل  یا ارائه دادن باشند.

_طرح کلاس سال 2000 دارای سه جز اساسی زیر است :
1.سواد رایانه ای
2.اموزش برمبنای رایانه
3.اموزش به کمک رایانه
 انتظار میرود که دانش اموزان با کسب مهارت ها و شایستگی های لازم  قادر به دستیابی به اهداف هر یک از این سه جز باشند.
_در صورتیکه مدارس موفق به پیاده سازی کلیه فعالیت ها ی مندرج در پروژه نشوند  میتوانند با توجه به منابع وامکاناتی که در دسترسشان است  بخشی از فعالیت ها را اجرا کنند.

_دانش اموزان باید تا پایان کلاس  مجموعه ای  از مهارت های لازم  در زمینه  فناوری اطلاعات را کسب کنند. این اموزش ها بعنوان بخشی از اموزش دوره عمومی محسوب خواهد شد.
_از انجا که معرفی  اموزش مبتنی بر رایلنه  و به کارگیری ان  یک فعالیت  زمان بر  و پر هزینه است   ممکن مدارس مجبور شوند  با یک مجموعه کوچک از ایین منابع کارشان را شروع کنند وبه مرور  ان را توسعه دهند.
معلمان دروس مختلف باید اموزش ببینند و فرصت کسب مهارت های لازم جهت استفاده از منابعی نظیر
 سی دی  واینترنت  و نیز بکارگیری  فناوری های روز  در کلاس درس  در اختیار  انان قرار داده شود.

9-3 نقش معلمان  در این اموزش

این فرایند اموزش  برنامه جدید به دانش اموزان را تسهیل میکند.اینکه چه کسی  چگونه  و استفاده از کدام  ابزار فناوری اطلاعات به دانش اموزان اموزش بدهد  بهترین هدایتگر  و مشاور  برای اموزش  دانش اموزان  معلم است.به هر حال  کلیه معلمان  باید  پس از مدتی توانایی بکارگیری  و استفاده از فناوری های  روز در اموزش را کسب کنند.


9-4 مهارت ها و اموزشهای لازم  

مهارتها و شایستگیهای گوناگون  فناوری اطلاعات  که برای  پایه های مختلف مورد نیاز  است  در موارد زیر  خلاصه شده است.
الف-  مفاهیم  وعملکردهای پایه ای : دانش اموزان کاربردها و مفاهیم سیستم های فناوری اطلاعات  را میفهمند ودر  بکارگیری  انها تخصص ومهارت دارند.
ب-  ثمرات اخلاقی و اجتماعی   :  دانش اموزان استفاده مسئولانه از سیستم   دستگاهها   نرم افزارها  و شبکه را  فرا میگیرند.
ج-  ابزارهای فناوری اطلاعات :  دانش اموزان از فنوری اطلاعات  بعنوان  مجموعه ای از  ابزارها  برای  رشد  اموزش و پرورش   اموختن   افزایش  بهره وری و اشتغالزایی استفاده کنند.
د-  ابزارهای ارتباطی  :  دانش اموزان با هم کار میکنند   با هم نتایج را منتشر میکنند و با یکدیگر ودیگر استفاده کنندگان  از طریق  فناوری  ارتباط برقرار میکنند و با کارشناسان  ومتخصصین  نیز  دادو ستد اموزشی و ارتباط دارند.
ه-  ابزارهای حل مشکل :  دانش اموزان  از فناوری برای  توانایی در تصمیم گیری  در فرایند حل مشکلات  زندگی واقعی بهره میگیرند.
و-   ابزارهای تحقیق و پژوهش و فناوری  :  دانش اموزان از  ابزلرهای مبتنی بر فناوری   برای  جمع اوری  و  انتخاب  اطلاعات   از منابع گوناگون  و همچنین  تجزیه وتحلیل و ارزشیابی انها استفاده میکنند.



10-  اتحادیه فن اوری  ارتباطات و اطلاعات


در تابستان سال 2001 میلادی  نمایندگان  کشورهای نروژ  سوئد   فنلاند  ایسلند  دانمارک  کانادا   و هلند به منظور  راه اندازی  اتحادیه فناوری اطلاعات گرد هم امدند{13}. برخی از صاحبنظران و سیاستگذاران  فناوری اطلاعات در این کشور ها  جهت بررسی  وضعیت  فناوری اطلاعات  در اموزش وپرورش  در این جلسه شرکت کردند.کلیه کشورهای حاضر در جلسه به گسترش فناورا اطلاعات در اموزش و پرورش تمایل داشتند و تقریبا  همه انها گامهایی  در جهت  گسترش فناوری اطلاعات در اموزش و پرورش برداشته و دارای زیر ساخت فناوری اطلاعات در توسعه یافته و مدارس مجهز  به رایانه و اینترنت بودند.چالش مهمی که این کشورها اکنون به ان رو به رو هستند استفاده  از فناوری اطلاعات در اموزش  وارتقای  سطح اموزشی افراد است.اعضای این اتحادیه به قدرت فناوری  اطلاعات در  افزایش کیفیت اموزش اعتقاد دارند . انها  در نظر دارند  که برای دستیابی  به اهداف اموزش و پرورش  از قابلیت های  فناوری اطلاعات  استفاده کنند.در این زمینه  کشور های عضو  به همکاری  و تبادل اطلاعات  بسیار  اهمیت میدهند. به عبارت  دیگر  این اتحادیه مجمعی برای کسب  و تبادل  اطلاعات وتجربیات است.خصوصا  با توجه  به جدید بودن موضوع و تغییرات  سریعی که در این زمینه روی میدهد   تبادل تجربیات میتواند  برای اعضا بسیار مفید باشد.هدف این مجمع  کمک به بهبود  فرایند  سیاستگذاری  در زمینه فناوری اطلاعات در این کشور هاست و برای نیل  به ان  مجموعه ای از اطلاعات  و دانش مرتبط برای سیاستگذاران   دست اندرکاران  و مجریان  فراهم شده است.اعضای اتحادیه نیز  اطلاعات  موجود قابل استفاده را در اختیار سایر  اعضا قرار میدهند.این اتحادیه  یک شبکه بسته نیست و اعضای ان مایلند  با دیگر کشور ها نیز در این زمینه همکاری کنند{14}.


10-1    نکات مورد توجه این اتحادیه در تدوین سیاست های مرتبط با گسترش فناوری اطلاعات

_ اهمیت اقتصادی نیروی کار متخصص در زمینه فناوری اطلاعات و نیاز به منابع مستعد انسانی در این زمینه
_فناوری اطلاعات بعنوان ابزار ایجادکننده فرصت های تحصیلی مساوی برای همه افراد جامعه
_ فناوری اطلاعات بعنوان عامل تسریع کننده تغییرات
_ فناوری اطلاعات بعنوان ابزار ارتقا دهنده سطح کیفیت اموزشی

هریک  از کشورهای  اتحادیه فناوری اطلاعات   به منظور گسترش این فناوری در اموزش وپرورش   طرح   برنامه    و سیاست های خاص خود را  دارند که در برخی موارد با یکدیگر متفاوتند.



11- محدوده های مهم هدفگذاری  در کشور های مورد بررسی هر یک از کشورهای مورد بررسی  به منظور توسعه وگسترش فناوری اطلاعات در اموزش و پرورش  اهداف و استراتژی هایی را دنبال میکند.تدوین اهداف  در هر یک از این کشورها بنا بر موقعیت ها   شرایط  و مقتضیات خاصی  بوده است  که گاهی متفاوت است ولی برخی از محدوده ها جهت گیری های کلی  کشور های فوق الذکر  را در مورد  استفاده از فناوری اطلاعات در مدارس مشخص میکند. با بررسی اهداف این کشور ها  در زمینه بکارگیری فناوری اطلاعات در اموزش و پرورش  هفت محدوده عمده هدفگذاری میشود :

1- اموزش افراد جامعه برای برطرف کردن نیازهای تخصصی  انه  در زمینه استفاده از فناوری اطلاعات
2-ارتقا و افزایش توانایی معلمان در زمینه بکارگیری فناوری اطلاعات مدارس
3- تجهیز مدارس با امکانات  و ابزارهای مورد نیاز جهت فناوری اطلاعات
4- بهره گیری بهینه از فناوری اطلاعات برای تغییر ساختار اموزشی
5- استفاده از فناوری اطلاعات برای ایجاد فرصت های فراگیری  و تحصیل برای همه افراد جامعه
6- توسعه منابع انسانی متخصص و مورد  نیاز جامعه در زمینه فناوری اطلاعات
7- استفاده از فناوری اطلاعات  به منظور  ارتقای کیفیت اموزش و بهبود  روش های تدریس در ادامه هر یک از این هفت محدوده به اجمال  بررسی خواهیم کرد.



11-1    اموزش افراد جامعه به منظور  برطرف کردن نیازهای تخصصی انها در زمینه استفاده از فناوری  اطلاعات

گسترش سریع  فناوری اطلاعات  در جهان و تاثیرات  ان بر ابعاد  مختلف زندگی بشر  نیازهای جدیدی برای انسان امروز ایجاد کرده است. هرچند  که این فناوری بسیاری از محدودیت ها  را از پیش پای انسان  برداشته و بسیاری از  کارهای  او را اسان کرده است  ولی برای بهره گیری  موثر  از قابلیت های ان کسب مجموعه ای از مهارت ها و تخصص ها الزامی است. اموزش وپرورش به عنوان  کلان ترین  و گسترده ترین  نهاد  اموزشی هر کشور  وظیفه ای خطیر در ارتقا و گسترش مهارتهای عمومی  جامعه در این زمینه بر عهده دارد.از سوی  دیگر با توجه به عنایت بسیاری از کشور ها جهت استقرار  دولت الکترونیک  اموزش و پرورش  یکی از  زمینه سازان  این طرح عظیم است و انتقال مهارت مورد نیاز  برای زندگی در جامعه اطلاعاتی بر عهده اموزش و پرورش است.

11-2 ارتقا و افزایش  توانایی معلمان  در زمینه بکارگیری فناوری اطلاعات در مدارس

توانایی و مهارت معلمان  در بکارگیری  فناوری اطلاعات  یکی از مهمترین عوامل  موفقیت اموزش و پرورش در بهره گیری  مناسب از فناوری اطلاعات است. فبل از  هر چیز معلمان باید  قادر بکار کردن با رایانه  و استفاده از اینترنت  باشند   بتوانند  به خوبی  از نرم افزارها ی اموزشی  به منظور ارتقای  سطح اموزش  استفاده کنند   با استفاده از  ابزارهای فناوری اطلاعات در دانش اموزان  انگیزه تحصیلی ایجاد کنند    اینترنت را بعنوان منبع اطلاعات مناسب به انها معرفی کنند و طرز صحیح  از ان را اموزش دهند.

11-3    تجهیز مدارس با امکانات و ابزارهای مورد نیاز جهت گسترش فناوری اطلاعات
   پیش نیاز مهم بکارگیری  و استفاده  موثر  از فناوری اطلاعات  در اموزش و پرورش  توسعه زیر ساخت فناوری اطلاعات  در مدارس و تجهیز مدارس با امکانات  و ابزارهای فناوری اطلاعات است.فناوری اطلاعات در مدارس میتواند  به گونه ای مختلف مورد  استفاده قرار گیرد. تسهیل امور اداری  ارتباط با والدین  واستفاده  در امور اموزشی  به منظور  انتقال بهتر مفاهیم درسی شمه ای از این کاربرد هاست.نخستین گام جهت بهره گیری موثر از این کاربردها فراهم کردن امکانات و تجهیزات  مورد نیاز برای مدارس است .

11-4    بهره گیری بهینه از فناوری اطلاعات برای تغییر ساختار اموزشی

امروزه بسیاری از نظام های  اموزشی دنیا  با توجه به تغییرات وسیعی که در جوامع بشری روی میدهد  کارایی مطلوبی ندارند و باید  با توجه به تغییرات  اجتماعی  فرهنگی  سیاسی   اقتصادی   و فناورانه جدید  مورد تجدید مهندسی و تجدید  ساختار قرار گیرند. فناوری اطلاعات  فرصت ها یی جدید برای نظام اموزشی فراهم  کرده است که با بهره گیری موثر از این فرصت ها  و همچنین پتانسیل های موجود  میتوان  ساختاری در خور هزاره جدید بنا نهاد. به این منظور  برخی  از کشور ها برای  نیل به اهداف مورد نظر  اموزش و پرورش  بهره گیری از فناوری اطلاعات را در دستور کار خود قرار داده اند.


11-5    استفاده از فناوری اطلاعات  برای ایجاد  فرصت های فراگیری  و تحصیل برای  همه افراد  جامعه

اموزش الکترو نیکی و اموزش  از راه دور نمونه هایی جدید  روش های اموزشی هستند که با گسترش  فناوری اطلاعات شکل گرفته و توسعه یافته اند. این دو نوع اموزش  بسیاری از محدودیت های روش های موجود را ندارند و افراد بسیاری  میتوانند  با  توجه به شرایط خاص  خود از انها  استفاده کنند.در این نوع اموزش ها محدودیت های مکانی و تا حدودی  زمانی  از پیش پای انسان  برداشته شده است.مشخصه عمده این نوع اموزش ها گستردگی  تنوع قابلیت تغییر براساس  استعدادها  و علایق  افراد است .در برخی کشور ها این قابلیت فناوری اطلاعات بسیار مورد توجه قرار گرفته است و توسعه اموزش همگانی با استفاده از فناوری اطلاعات در دستور کار کشورها قرار دارد.

11-6    توسعه منابع انسانی  متخصص و مورد نیاز جامعه در زمینه فناوری اطلاعات

در جامعه امروز  ارزش اطلاعات  بطور قابل توجهی  افزایش یافته است. در اخرین  دهه های قرن بیستم  جوامع صنعتی  به جوامع اطلاعاتی تبدیل شدند. دانش و اطلاعات  بعنوان عامل  برتری  و قدرت شناخته شد  و بسیاری  از کشور ها  با پیش بینی وضعیت اینده  به سرمایه گذاری  در این زمینه پرداختند .امریکا از چند دهه پیش سرمایه های کلانی را به توسعه جامعه اطلاعاتی اختصاص داده است و در حال  حاضر  یکی از پیشگامان عمده توسعه جامعه اطلاعاتی است.گسترش جامعه اطلاعاتی  نیاز های جدید  تخصصی و مهارتی  در جامعه بوجود اورده و فرصت های شغلی  بسیاری فراهم کرده است.با بهره گیری از این فرصت ها میتوان به رشد و شکوفایی اقتصادی و اجتماعی کشور ها کمک شایانی کرد.اموزش و پرورش برخی از کشورها  با عنایت به این موقعیت ویژه در نظر دارند با برنامه ریزی  موثر نیروی انسانی متخصص مورد نیاز کشورشان  را تربیت کنند.


11-7    استفاده از فناوری اطلاعات به منظور  ارتقای کیفیت اموزش و بهبود  روش های تد ریس

در حال حاضر روشهای اموزشی که در بسیاری از کشورها ی دنیا  مورد استفاده قرار میگیرند  از کارایی بالایی برخوردار نیستند و نمیتوانند  پاسخگوی بسیاری از نیازهای امروز جامعه باشند . با بهره گیری مناسب از فناوری اطلاعات میتوان کیفیت اموزش را افزایش داد.روش هایی نوین ابداع کرد  و فرایندانتقال مطالب درسی به دانش اموزان را بهبود بخشید.تنظیم برنامه درسی با توجه به علایق و استعداد های دانش اموز  فراهم کردن منابع اطلاعاتی  مفید  برای دانش اموزان و استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات بعنوان وسایل کمک اموزشی از جمله این مواردند.

12- جمع بندی

حرکت در جهت استفاده بیشتر  از اموزش های مجازی  در سراسر دنیا اغاز شده است و این امر روز به روز گسترش پیدا میکند.مزایای فراوان اموزش های مجازی نسبت به اموزش های سنتی از جمله قابلیت عمومیت یافتن و هزینه های پایین تر از عمده ترین دلایل گسترش اموزش مجازی است که فقط 40 تا 60 در صد هزینه اموزش سنتی را شامل میشود. امارهای سازمان جهانی حکایت از ان دارد  که اموزش الکترونیکی  در امریکا  از 2/2 بیلیون دلار در سال 2000 به 4/11 بیلیون دلار در سال 2003 خواهد رسید وپیش بینی  میشود که در سال  2004 دزصد اموزش سنتی به اموزش نوین از 35 درصد  به 65 درصد برسد.
تعداد زیاد افراد که میتوانند از این اموزش ها در 24 ساعت شبانه روز  و هفت روز هفته استفاده کنند  و عدم وجود جایگزینی برای ان بخصوص  اموزش تعداد زیاد معلمان در سطح کشور که در حدود 1 میلیون نفر  را شامل میشود  الزامات فراوانی پیش روی مسئولین اموزش وپرورش قرار داده است.مدارس مجازی علی رقم عمر کوتاه خود  جایگاهی مناسب  در ساختار اموزشی سراسر دنیا  پیدا کرده است. با توجه  به اینکه تقریبا همه در ابتدای این راه  قرار دارند  و فاصله موجود چندان نیست  میتوان با تلاشی برنامه ریزی شده و مصمم  در زمره پیشگامان این حرکت بزرگ قرار گرفت.مسیر را اغاز کرد   تعلل در این کار سبب از دست دادن  فرصت های فراوانی است  که فرا روی مسئولین وزارت اموزش وپرورش قرار دارد  لذا لازم است  هرچه سریعتر  حرکت در این مسیر را اغاز کرد و با استفاده از این فرصت ها در شمار یکی از سرامدان اموزش مجازی در دنیا قرار گرفت.
در کشور ما یکی از مواردی که اغلب از ان  بعنوان  یکی از مواردی محورهای اصلی  عدم حرکت  در این زمینه برشمرده میشود  ضعف شبکه ارتباطی و مخابراتی کشور است.
نوشته شده توسط زهرا اسلامی در سه شنبه 13 شهریور1386 ساعت 19:58 | لینک ثابت |